Християнська психологія » Психологія сім'ї » Психологія батьківства » Пристрасть до телевізора і комп'ютерних ігор: як зменшити негативну дію

 

Пристрасть до телевізора і комп'ютерних ігор: як зменшити негативну дію

Автор: Мирон Шкробут від 10-11-2015, 20:28, переглянули: 1418

Пристрасть до телевізора і комп'ютерних ігор: як зменшити негативну дію Салі вибилася з сил. Вночі їй довелося тричі вставати до новонародженого, а зараз її чотирилітній син Гарі носиться по дому, вимагаючи її уваги і влаштувавши безлад в кімнаті, де вона тільки що поставила все на місце. Врешті-решт, вона думає: «Мені необхідна перерва». І повертається до сина із словами:»Гаррі, хочеш трохи подивитися телевізор або пограти на комп'ютері?» Він охоче включає телевізор і захоплено сидить перед ним вюя наступну годину, раптово втративши всю свою енергію. У домі стає тихо, і Салі починає готувати обід, не знаючи, що він там дивиться.

Вам знайома ця картина? Телебачення і комп'ютерні ігри можуть створювати залежність не тільки у дітей, але і у батьків, оскільки цей єдиний час, коли дорослі можуть знайти тишу і спокій або зайнятися справами. Телебачення може стати зручною і постійною нянею. Дійсно, дослідження показують, що діти вже з півторарічного віку дивляться телевізор в середньому по 14 годин в тиждень, дошкільнята - близько 23 годин в тиждень, а школярі - від 25 до 30 годин в тиждень. До 18 років середня дитина вже провела у телеекрану близько 15 000 годин. Іншими словами, на це він витрачає більше часу, ніж на заняття в класі або ігри з однолітками. Більш того, кількість годин, які діти проводять перед телевізором або за комп'ютером, з року в рік все збільшується.
Іншим тривожним фактом є те, що менше 25% цього телевізійного часу доводиться на дитячі розвиваючі програми. За рік діти бачать в середньому 18 000 вбивств і більше 35 000 рекламних роликів, дві третини яких рекламують продукти, що містять цукор. Дослідження, проведене університетом в Темпле, було побудовано на опиті 2279 дітей у віці від 7 до 11 років. Понад 50% з них повідомило, що їм дозволяється дивитися телевізор або грати в комп'ютерні ігри, коли вони захочуть, а 30% дозволяли дивитися все, що вони захочуть.
Чому потрібно турбуватися з приводу телепередач або комп'ютерних ігор?
За останні 25 років проведені безліч досліджень дії телебачення на дітей. Доведено, що передачі, створені для пізнавального і емоційного розвитку дитини, сприяють хорошій поведінці і збільшенню кількості дитячих ігор. Доведено, що освітні комп'ютерні програми, націлені на читання, математичні і наукові концепції, учать дітей читати, вважати і взагалі краще встигати в класі. Проте такі програми і комп'ютерні ігри - швидше виключення. Рівень агресії і насильства зростає з кожним новим поколінням ігор. Аналіз показав, що насильство і агресія є темою близько 80% популярних комп'ютерних ігор. Проте більшість батьків часто не знайома навіть з найвідомішими з них, не дивлячись на рекомендації Оцінного комітету освітніх комп'ютерних програм (ESRB). Багато комп'ютерних і телепередач не відповідають рівню розвитку дітей і можуть привести до негативних наслідків. Ось про які негативні дії повідомляють учені.
Телевізійне і комп'ютерне насильство стимулює агресію в іграх дітей і бійки з іншими дітьми
Численні дослідження довели, що перегляд жорстоких комп'ютерних ігор і телепередач підсилює агресивну поведінку дітей і їх ворожість. Діти люблять наслідувати і засвоюють нові форми агресії, дивлячись на улюблених персонажів. Більш того, відношення дітей до агресивних вчинків міняється під впливом перегляду великих порцій цього варива. Ті, хто дивиться подібні передачі, ймовірно, стануть емоційно глухими або апатичними до агресивної поведінки в реальному житті. Телевізійне насильство притупляє співчуття до жертв. Діти привчаються бачити в насильстві прийнятну тактику рішення проблем. Якщо «хороший хлопець» в телепередачі або в комп'ютерній грі перемагає, убивши «поганого хлопця», багато маленьких глядачів починають вірити, що насильство дозволено, за умови, що ви є «хорошим» героєм. (З 1980-х років американська і британська армії використовують жорстокі відеоігри для тренування солдатів, щоб зменшити чутливість останніх до страждань їх жертв.) Зокрема, маленьким дітям важко розрізнити реальне і умовне життя, коли вони грають в комп'ютерні ігри, симуляцій. Це може привести до зсуву в розумінні того, що значить «бути живим».
Перегляд жорстоких комп'ютерних або телепередач виробляє погані пізнавальні звички
У типовій або комп'ютерній телепередачі наголос робиться на швидкий розвиток подій, чого досягають монтажем і спецефектами. Образи міняються блискавично. Швидка зміна кадрів розрахована на те, щоб утримати увагу глядача. Такий метод подачі інформації шкідливий, тому що у дітей немає часу відвернутися або подумати про те, що вони бачать. Швидкість, можливо, відображається на здатності запам'ятовувати і засвоювати новий матеріал. Щоб хоч якоюсь мірою переварити одержувану інформацію, потрібно перервати перегляд. Книга ж, навпаки, дає можливість повертатися до прочитаного, поки все не буде засвоєно і зрозуміли. Прочитавши рядок, дитина може зупинитися, подумати про прочитане, оцінити інформацію або створити візуальне уявлення про те, що відбувається. Такого роду процес отримання знань неможливий при прогляданні телевізора. Оскільки діти не мають часу обробляти так швидко інформацію, вони привчаються просто сидіти і вбирати те, що їм дають.

Телебачення не тільки виробляє погані пізнавальні звички, воно також заохочує дітей чекати від батьків, вчителів і інших дорослих різні розваги під час навчання. Тим, хто проводить багато годин за комп'ютерними іграми або перед телевізором, стає важко утримувати увагу під час тривалих пояснень. Нерозважальні методи навчання викликають у них нудьгу, а нудьгуючі діти стають активнішими. Деякі дослідження припускають, що гіперактивні діти більш схильні дивитися телевізор, ніж інші. З іншого боку, дослідження Джерома Сингера з Йельського університету телебачення показали, що діти, які дивилися декілька тижнів неспішну освітню передачу, володіли великою уявою і готовністю співробітничати, ніж ті, які такий же час дивилися «швидкі» програми. Передачі з швидким темпом не дають дітям часу розвивати уміння думати і роздумувати. Ці навики набагато важливіші для дійсного знання, чим механічне запам'ятовування цифр і букв.
Пристрасть до телевізора розвиває пасивність і не спонукає до інших повчальних дій
Година, проведена перед телевізором, «з'їдає» час на ігри з ровесниками, читання, роздуми або гру уяви. Був встановлений зв'язок між збільшенням часу перегляду телепередач і зниженням шкільних успіхів, поганими навиками читання, недостатнім об'ємом уваги і уяви, меншим інтересом до школи і підвищеною активністю. Учені висувають наступну теорію: зниження успішності і недостатні навики читання є результатом того, що телебачення підміняє собою навчання, роздум і читання. Є деякі свідоцтва того, що збільшення часу, що проводиться перед екраном і монітором, пов'язано із зростанням дитячої самотності і депресії.
Телевізор і комп'ютерні ігри заважають розмовам і дискусіям
Пристрасть до телевізора і комп'ютерних ігор скорочує спілкування в сім'ї між дорослими, а також між батьками і дітьми. Може встановитися такий порядок, коли діти прокидаються вранці і негайно включають телевізор. Вони йдуть в школу і повертаються додому дивитися телевізор. Буває навіть так, що батьки обідають разом з дітьми перед телевізором, і потім діти дивляться телевізор, поки не приходить час йти спати.
Телевізор і комп'ютерні ігри не сприяють рухомим іграм
Фізична активність дуже важлива для нормального соціального, емоційного, пізнавального і фізичного розвитку дітей. Роблячи що-небудь, беручи участь в іграх, вони вчаться. Оскільки телебачення робить дітей пасивними, у них знижується інтерес до навчання, творчої активної гри. Є підстави вважати, що надмірний час, проведений перед екраном, сприяє дитячому ожирінню.
Телевізійна і комп'ютерна реклама виховує погані навики їжі і розвиває у дітей потребу в матеріальних благах
Велика частина реклами, що показується під час дитячих передач, розхвалює солодкі каші, цукерки, іграшки і інші спокусливі речі, і спонукає малюків вимагати це у батьків. В деяких випадках цілий мультфільм може бути, по суті, рекламою якогось товару. Прохання дітей купити рекламовані товари часто ведуть до конфлікту з батьками, які не можуть і не повинні виконувати всі ці вимоги. Малюки украй схильні до дії реклами, тому що на них сильно впливають спецефекти. Наївні і довірливі споживачі, вони в більшості своїй вірять, що реклама містить точну інформацію, і не можуть зрозуміти заперечень батьків проти покупки таких чудових речей.
Телебачення і комп'ютерні ігри виховують у малюків неправильне уявлення про реальність
До восьми років дітям важко відокремити фантазію від реальності. Фантазія і уява є важливою частиною емоційного і соціального розвитку дітей, і їх значення неоцінимо. Казки, ігри «навмисно», фантазійні ігри є для дитини засобом досліджувати нове за межами їх безпосередньої реальності і знайомитися з поглядами інших людей. Проте телебачення і комп'ютерні ігри, які не розраховані на рівень розвитку дитини, можуть вводити в замішання і викликати тривогу. Страшні сцени або сцени насильства можуть бути прийняті за реальні. Наприклад, перегляд передачі з привидами і чудовиськами може примусити дітей повірити, що по сусідству живуть такі істоти. Програми новин, в яких показують війну або виверження вулкана, також можуть викликати похмурі відчуття. Діти здатні повірити, що мир -это вороже, лякаюче і незатишне місце, і почати проявляти страх, явно викликаний змістом програм. Передачі з таким лякаючим змістом викликають особливо багато проблем у дітей, якщо вони дивляться їх без нагляду дорослих. Якщо батьки присутні при цьому, то можуть спостерігати за реакцією дитини і пояснити, що дійсність, а що фантазія, і завірити дітей, що вони не допустять нічого поганого. Батьки можуть також зробити висновки про те, які передачі не відповідають за своїм змістом рівню розвитку їх дитини.
Телебачення відображає людські забобони і стереотипи, яким діти вчаться наслідувати
Телебачення не об'єктивно зображає світ, в якому ми живемо. Зокрема інформація про жінок, меншини, людей похилого віку і бідняків уявлена недостатньо або дається часом негативно, відповідно до існуючих забобонів, стереотипів. Відносини між чоловіками і жінками швидко переростають в сексуальні зв'язки. Багато головних героїв палять або п'ють, не поважають старших або грубо лаються. Дослідження демонструють, що діти наслідують стереотипній поведінці дорослих в тому вигляді, в якому воно показане по телебаченню. Це повинно викликати особливу заклопотаність, тому що багато хто з цих дорослих не є зразками для наслідування.

Як узяти від телевізора і комп'ютера краще
Корисне в телебаченні і комп'ютерних іграх
Багато дослідників вважають, що помірне використання відповідних комп'ютерних і телепередач не надає значної дії на дитячу дружбу або сімейні відносини, воно може навіть сприяти розвитку деяких інтелектуальних навиків, таких як уміння читати і дізнаватися візуальні образи, і може розвивати комп'ютерну письменність. Телебачення і комп'ютерні технології можуть стати вікном в світ подій і ідей, недоступних вашій сім'ї. Вони можуть відкрити для вас концерти, виставки і інші художні заходи. Ви можете подорожувати по Африці, побувати в підводних світах і в лабораторіях учених. Побачити, як інші залагоджують свої особисті справи або справляються з такими важливими проблемами, як злочинність, бідність, наркоманія, старість або смерть. Діти можуть навчитися читати, вирішувати математичні задачі, грати на піаніно. Телебачення і комп'ютери можуть стати для них важливим джерелом знань, якщо ви його контролюватимете, а не дозволяти собі і дітям зробитися телевізійними наркоманами. Ось деякі способи контролю.
Що робити
Визначте тимчасові рамки. Дослідження показують, що саме надмірне використання телебачення і комп'ютерних технологій піддає дітей ризику, наслідків, шкідливих для їх фізичного, соціального або психологічного розвитку. Щоб забезпечити корисне і правильне використання телевізора і комп'ютера, обмежте час, який ваші діти будуть на них витрачати. Тридцять хвилин щодня - це досить багато, особливо для дошкільників. Якщо у ваших дітей складності з школою, домашні завдання повинні бути зроблені до того, як їм буде дозволено дивитися телевізор або грати в комп'ютерні ігри. Також ви можете вирішити, що вся сім'я обмежиться телебаченням по вихідних.
Будьте тверді і послідовні у виконанні цього домашнього правила.
Якщо ви не віднесетеся до цього серйозно, не зроблять цього і діти. В усякому разі, будьте розсудливі в обмеженнях, і якщо йде якась особлива передача, наприклад, «Лускунчик», дозвольте дітям подивитися телевізор довше. З старшими дітьми можна спробувати скласти схему: скільки годин і які передачі кожен член сім'ї проглянув по телевізору. Потім проглянете схеми і оціните, чи не дуже багато часу ваша сім'я дивиться телевізор або грає в комп'ютерні ігри.
Визначайте і контролюйте типи передач, які дивляться діти. Крім обмеження часу ретельно відберіть типи передач для перегляду. Поясніть дітям, які з них дивитися забороняється. Не дозволяйте їм дивитися вечірній випуск новин, програм, мультфільми або фільми для дорослих, тому що багато з них агресивні і містять насильство. Дослідження показують, що дітям, які дивляться передачі з насильством, часто сняться кошмари, і вони переживають невмотивований страх. Дозволено дивитися передачі, які спеціально підготовлені для дітей, - «Вулиця Сезам» та інші. Існує багато відмінних комп'ютерних програм для маленьких, які вчать читати, вважати і пояснюють наукові поняття. Замініть цими програмами агресивні комп'ютерні ігри. Оскільки ви самі їх обмежуєте, навчіть дітей дивитися передачі по вибору. Радьте планувати наперед, що дивитися, а не включати телевізор навмання і дивитися все підряд. Поява кабельного телебачення означає, що вам необхідно частіше, чим раніше, контролювати те, що дивляться діти, тому що у них розширився доступ до програм, не розрахованих на дитячу аудиторію. Обмежте доступний набір програм в телевізорі і доступ в Інтернет, щоб перешкодити дітям вивчати те, що їм не підходить.
Спонукайте до іншої діяльності і читання. Вимкніть телевізор і комп'ютер. Пограйте з дітьми або сходіть з ними погуляти, в зоопарк або науковий центр. Заохочуйте спорт, хобі і музику, беручи активну участь в цьому самі, а не просто спостерігаючи. Читайте дітям якомога частіше. Запросіть кого-небудь з друзів вашої дитини до вас пограти, плануйте загальну діяльність, наприклад, приготування їжі, будівництво фортеці з конструктора Лего, гру в м'яч або якесь творче заняття. Спілкування з вами дасть вашим дітям можливість взаємодіяти з іншими і вчитися соціальним навикам, рішенню проблем і умінню дружити.
Визначте час відходу до сну незалежно від телепередач і комп'ютерних ігор. Не ставте телевізор в спальні дітей, а то вони допізна дивитимуться передачі. Якщо ж поставити телевізор в загальній кімнаті або вітальні, ви зможете контролювати те, які передачі вони дивляться.
Хваліть хороші звички ваших дітей в користуванні телевізором. Хваліть ваших дітей, коли вони вимикають телевізор в кінці передачі, за те, що дивляться учбові програми і припиняють комп'ютерну гру, щоб допомогти накрити на стіл.
Дивіться телевізор і комп'ютерні ігри разом з дітьми і пом'якшуйте їх дію. Дивіться телепередачі разом з дітьми і говоріть з ними про дбайливих і емоційних персонажів. Використовуйте ці передачі, щоб почати розмову про такі теми, як довіра, співпраця і уміння ділитися з іншими. Із старшими дітьми можна використовувати передачі як привід для обговорення наслідків пияцтва і наркоманії, сексуальної активності, насильства, стереотипів, забобонів і смерті. Наприклад, ви можете вказати, як насильство заподіює шкоду людям і їх сім'ям, і поговорити про можливі альтернативи. Попросіть дітей переробити сюжети так, щоб знайти інше рішення, окрім стрілянини. Розмовляйте з ними про рекламу і покажіть, як товари представлені так, щоб вони краще продавалися. Обговоріть такі чинники, які реклама не бере до уваги, наприклад, що солодкі каші і цукерки приводять до руйнування зубів. Подивіться новини разом із старшими дітьми і обговоріть, яку роль грають репортери і редактори. Попросіть їх порівняти те, що пишуть газети і показує телебачення, а також відзначити, як можна представити теми з різних точок зору. Якщо ви дивитеся спектаклі, поговоріть про те, як різні герої поводяться в конфліктній ситуації, як вони відносяться один до одного, чи вдається їм передати свої відчуття. Якщо діти - дошкільники, ви можете допомогти їм зрозуміти різницю між світом фантазії, або миром «навмисно», і реальним світом. Поясніть, чим драматичні історії відрізняються від новинних програм, а реклама - від інших передач. Якщо вашим дітям сподобалася побачена передача, спонукайте їх піти в бібліотеку і почитати що-небудь по даній темі. Тоді як пасивний перегляд не збільшує соціальних або академічних знань дитини, дослідження показують, що обговорення передач з батьками або вчителями може перетворити його на спосіб засвоєння нових ідей.
Покажіть хороший приклад. Не всі люди розуміють, як багато вони дивляться телевізор. Спробуйте бути чесним з самим собою. Можливо, вам не хочеться визнавати, що ви дивитеся телевізор дуже багато. Проте якщо ви щодня годинами його дивитеся, щоб мати можливість за допомогою фантазій позбавитися стресу, будьте упевнені, що діти робитимуть те ж саме. Тому строго погляньте на власні звички, і якщо ви відчуваєте, що проводите перед телевізором або за комп'ютерними іграми дуже багато час, примусьте себе більше читати, грати з дітьми, займатися хобі, фізичною активністю і іншою конструктивною діяльністю.
Прагніть до балансу.
Комп'ютерні ігри і телепередачі можуть бути не тільки розвагою, але і джерелом обширних знань для дітей.
Важливо, щоб ви контролювали, що дивляться діти і скільки часу вони на це витрачають.
Допоможіть дітям знайти баланс між сидінням перед екраном і іншими заняттями, включаючи спілкування, спорт і читання.


Каролін Вебстер-Стреттон "Неймовірні роки"
Керівництво по виявленню і подоланню проблем для батьків дітей від 2 до 8 років


переклад: Мирон Шкробут



Категорія: Психологія батьківства, Психологія залежностей

Шановний відвідувачу, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач.
Ми рекомендуємо Вам Зареєструватися або увійти на сайт під своїм ім'ям.