Одухотворити ерос

Автор: Мирон від 18-08-2018, 16:04, переглянули: 51

Одухотворити ерос


Зазвичай чуттєву любов відділяють від «любові в повному розумінні слова». Таке розділення потрібне, тому що в нашій мові немає слів для позначення різних видів «любові».
У грецькій мові такої проблеми не виникає: там є ????? (філія) - любов-дружба, ???? (ерос) - любов-потяг, ????? (агапе) - любов духовна і ?????? (сторге) - любов соціальна, сімейна. А ми можемо сказати: «люблю пиво», «люблю тебе» і «Бог любить людину» - і нікого це не покоробить. У нас для усього - одне-єдине слово.

Звичайно, ми виділяємо чуттєву любов не лише з лінгвістичних міркувань. «Ерос» тим може відрізнятися від любові, що обтяжений занадто великим пристрасним, афективним комплексом. У чуттєвій любові може бути так багато тілесного досвіду, емоційних станів і спільного переживання, що особове, надчуттєве спілкування і буття відходять на другий план, а можуть виявитися і зовсім невидимими. Недаремно про людину, захоплену пристрастю, говорять «втратив голову»; разом з головою він може втратити любов особову і діяльну, тобто позбутися широкого спектру переживань, енергій, виборів.
Найчуттєвіший час любові називають «медовим місяцем». І справа не лише в «солодкості», але і в тому, що цей час чуттєвого бенкету, карнавалу, свята. Але чи багатьом молодятам спадає на думку, що одне із завдань цього періоду - одухотворення любові! І це можливо, якщо відношення до любові чуттєвої не буде знецінювальним: варто тільки віднестися до любові чуттєвої як до допустимого зла, похоті плоті, так відразу ж будь-яке духовне завдання зникає. Вона просто стає недоречною.

У сучасній масовій культурі, на жаль, укорінилося саме знецінювальне відношення до чуттєвої любові як до біологічного або гормонального процесу, інстинкту, як до задоволення і розваги (Ми тут навмисно уникаємо термінів «заняття сексом», «злягання» і ін. медичні і біологизаторські описи тілесної сторони любові, що зводять інтимні стосунки подружжя до акту фізіології - «статевих зносин». Нам хочеться підкреслити, що інтимна сексуальна близькість, «виконання любові» (за виразом Берта Хеллінгера) - одна з найважливіших, хоча, звичайно, далеко не єдина складова любовного спілкування, включає не лише і не стільки фізичне єднання чоловіка і дружини, але і емоційне, а також духовне «І будуть двоє одним тілом». - Прим. авт.). Але цього мало, треба сказати і про збочення любові там, де і любові вже немає, а є тільки насильство, маніпуляція, психологічна перверсія (перверсія - хворобливе відхилення від норми у сфері статевого життя. Це спотворення і девіація, яке потребує лікування; відноситься до області медицини. - Прим. авт.).
Окрім вульгарності і цинізму, існує і інша крайність - святенництво, яке нерідко, як це ні прикро, існує у православних. Протоієрей Алексій Умінський так описує цю проблему:
"На жаль, занадто часто доводиться чути про те, що статевий потяг пов'язаний з наслідком гріхопадіння і до людського єства «приразилась блудна пристрасть». Робиться висновок, що стосунки між подружжям не можуть бути чистими, і тому виправданням цих не зовсім чистих подружніх стосунків може бути тільки дітородіння. Всяка близькість не з метою зачаття в цій логіці визнається гріхом. Або ж поширена інша думка про те, що подружні стосунки - це деяка поблажка людській природі, що утримує її від блудного гріха. Виходячи з подібних поглядів на інтимну близькість, подружжя-християни починають уникати цих стосунків, бояться проявляти ніжність в подружній близькості, мають усе зростаюче відчуття провини".

У усіх цих випадках, широко нині поширених, чуттєва любов перетворилася на свою протилежність - у відразу до людини. Якщо ми розглядаємо чуттєву любов, маючи на увазі такі явища, то нічого натхненного і помислити не зможемо. А ми говоримо про любов зрілу, в якій любов чуттєва є саме любов, а не її протилежність.
Саме одухотворення своєї любові, як в почуттях, так і в стосунках, і є завдання дорослої особи. Що таке «одухотворення любові»? Це сенс, спрямованість і радість потягу, бажання, стосунків, почуттів і думок - перед Богом і з Богом. Відчуваючи непереборну силу потягу до іншої людини, я готовий любити перед лицем Бога, своєї сім'ї і друзів, в поставі перед усіма як особа, яка не приховує обличчя і стосунки, яка бере на себе повну відповідальність за свої стосунки і їх плоди.

Натхненність любові - це зведення її у вищу гідність, в любов Божу. Завдання в тому, щоб «ерос» перетворити і з'єднати з «агапе», «філіо» і «сторге». Це і стає справжньою людською любов'ю, в якій людське не долається, а переображується вознесенням до подібності Божої.

З книги «Закоханість, любов, залежність»
протоієрея Андрія Лоргуса і психолога Ольги Красниковой

переклад Мирон Шкробут



Категорія: Психологія подружніх стосунків, Психологія сексуальності, Блог о.Андрея Лоргуса

Шановний відвідувачу, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач.
Ми рекомендуємо Вам Зареєструватися або увійти на сайт під своїм ім'ям.

Додавання коментаря

Им'я:*
E-Mail:
Коментар:
Введіть захисний код: *