Християнська психологія » Вікова та педагогічна психологія » Методика раннього розвитку дитини Марії Монтессорі

 

Методика раннього розвитку дитини Марії Монтессорі

Автор: Мирон Шкробут від 31-01-2015, 21:48, переглянули: 836

Методика раннього розвитку дитини  Марії Монтессорі
Історія дитячої педагогіки зберегла сотні імен, але лише одиниці здобули світову популярність чиї авторські методики широко використовуються і в наші дні. Марія Монтессорі коштує однієї з перших в цьому почесному ряду.

Сталося це тому, що багато її праць знайшли наукове підтвердження, окрім цього Марія Монтессорі знайшла ключ до втілення своїх ідей в повсякденній педагогічній практиці. Система Марії Монтессорі будувалася не один день і не один рік. Багато в чому Марія Монтессорі залишається лікарем і виходить від фізіології дітей. У поняття «свобода» Марія Монтессорі вкладає біологічне значення і розуміє під нею, перш за все незалежність. На прикладах з власної педагогічної практики Марія Монтессорі доводить, що дорослий повинен не робити щось за дитяти, а допомагати діяти йому самостійно. Це особлива праця. Адже маля потрапляє в наш світ і бачить його чужим і непристосованим для його життя. У нього погана координація рухів, він не упевнений в собі і не знає, що робити з предметами, що оточують його. Дитя залежне від велетнів, які називаються дорослими, і кроять світ під себе, не замислюючись про нього. Йому важко розстебнути гудзики на курточці, зав'язати шнурок на черевику, перенести свій стілець в зручне місце. Монтессорі пропонує вже в 2,5-3 роки дати дитяті можливість зробити це і багато що інше самостійно. Вчитель (дорослий) лише допомагає йому. Він створює порядок в тих речах, які потрібні для розвитку дитяти, а їх багато. Всі ці чашки, таці, губки і щіточки, а також палиці і кубики, намистини і стержні, картки і коробочки безладно можуть викликати лише відчуття безсилля перед хаосом світу. Монтессорі запропонувала розташувати їх в певній строгій логіці, а малят з першого дня в класі привчати підтримувати встановлений порядок. Не лише і не стільки, тому що цього хочуть дорослі, а тому, що так зручніше самим дітям.
Марія Монтессорі вважає, що порядок органічний для дитяти, але воно не завжди уміє сам його організовувати. Дорослий може створити умови, в яких порядок простий і природний. Він не проводить з малям довгі і виснажливі бесіди, не користується образними іносказаннями, мораль яких залишає лише відчуття подиву. Вчитель пропонує дитяті прийняти лише одне чітке правило: “Взяв, попрацював, поклади на місце”. Але аби робота приносила користь, вчитель дає маляті короткий (2-3 хвилини) урок. На нім дорослий показує, як поводитися з предметами, аби досягти результату, а не зневіритися і не втратити інтерес.

Інтерес - головне, що М. Монтессорі виділяє в своїй педагогіці.
Друге - індивідуальний підхід. Це, звичайно, не означає, що у кожного дитяти з'являється окремий вчитель. Все трохи по-іншому. Кожне дитя під час вільної роботи вибирає те, що йому подобається робити, і вчитель саме йому показує, як впоратися з вибраним завданням. Свобода вибору з'являється у маляти відразу після того, як він переступає поріг класу, тому що лише він сам точно знає, що йому хочеться розвивати саме зараз. Хоча і тут є деякі орієнтири. Так М. Монтессорі звернула увагу, а сучасна психологія підтвердила, що у дитяти від 0 до 6 років є періоди (тривалістю від 1 року до 3 років), коли він найлегше і природно вчиться певним речам. Так до 6 років у декілька етапів проходить розвиток мови, а до 5,5 сенсорний розвиток. В середньому з 2,5 до 6 років у маляти виникають і закріплюються соціальні навики. В цей час діти легко сприймають форми ввічливу або грубу поведінку, яка стає нормами їх життя. І, звичайно, не можна не сказати про короткий (від 0 до 3 років) період сприйняття порядку. Він фактично визначає стосунки маляти зі світом, тому що стосується не лише порядку в довкіллі, але і в часі (запускається “внутрішній годинник” дитяти) і у взаємодіях з дорослими. Якщо запізнитися і не скористатися можливостями, що з'явилися у дітей, то вони можуть втратити інтерес до цього на все життя або повернути помилки і випадковості цих періодів в найнесподіваніших і неприємніших формах вже після шести років.

Марія Монтессорі закликає нас не прискорювати розвиток дітей, але і не упустити момент і вчасно розкинути перед дитям скатертину самобранку, на якій йому відкриється зменшена безпечна модель всього нашого світу. Спочатку очі маляти розбіжаться, а потім знайдуть те, що йому потрібно тут і зараз. Більшість з них зібрані в серії і розраховані на те, що маля зможе їх поторкати, обмацати рукою, побачити або почути відмінності. Дивно, але якщо вчитель робить все правильно і батьки йому в цьому допомагають, у дитяти виникає внутрішня потреба освоювати і взнавати світ довкола себе. Виявляється що для того, щоб дитя самообразовывался, його вже не треба карати або заохочувати, потрібно лише вчасно підкидати “вуглинку” в топку його розуму. Сама Марія Монтессорі пише: “Невірно, що педагог Монтессорі бездіяльний, тоді як звичайний вчитель активний: вся діяльність забезпечується активною підготовкою і короткостроковим керівництвом педагога, а його подальша “бездіяльність” під час заняття – це знак успіху”.

Головне завдання дорослого допомогти дітям навчитися зосередитися на цікавій для них роботі.
У цій складній справі вчитель проходить через три етапи.
Перший - підготовка привабливого для маляти і зручного для його роботи середовища.
Другий - руйнування тієї діяльності окремих дітей, яка заважає просуванню і розвитку останніх. На цьому складному етапі вчитель показує пустунові, що його люблять навіть таким, неспокійним і незносним і в той же час без втоми допомагає маляті знайти те, що зацікавить його і допоможе концентруватися на роботі. Енергія дитяти перерозподіляється з безладного розпліскування до конструктивної діяльності, направленої на розвиток.
На третьому етапі вчителеві найважливіше не заважати маляті, не порушувати його пошуків і його роботи. Велика частина дій вчителя відбувається побічно, через середовище або за допомогою правил, які він придумує разом з дітьми. Весь зовнішній вигляд дорослого і його захопленість захоплює дітей і допомагає вчителеві налагодити довірчі відносини з кожним дитям, створити ту унікальну атмосферу, якій так відрізняються класи Монтессорі. На таких заняттях виховуються відповідальні, незалежні і самостійно мислячі особі.



Категорія: Вікова та педагогічна психологія

Шановний відвідувачу, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач.
Ми рекомендуємо Вам Зареєструватися або увійти на сайт під своїм ім'ям.